Хорошее кино – kinowar.com – Киновар

Стрингер (Nightcrawler)

Фільм «Стрінгер» як дзеркало нашого егоїстичного часу

Герой Джейка Джилленгола намагається довести, що егоїзм – це чеснота, знімаючи трупи у нічному Лос-Анджелесі.

Як часто буває з артхаусом, «Стрінгер» досить довго добирався до вітчизняних екранів. Дебютна стрічка Дена Гілроя (відомий за сценарієм для фільму «Реальна сталь») вийшла в прокат ще минулого року, а ми ж із вами могли насолодилися нею тільки цього літа.

Герой фільму Гілроя – безробітний Лу Блум – стає свідком автомобільної аварії, котру знімає група операторів-аматорів, щоб потім продати відео на один із телеканалів. Блум вбачає в цьому можливість досягти успіху і вливається в ряди стрінгерів. Тепер він кожної ночі чатує на незвичайні події, аби встигнути зняти вражаючі кадри, котрі можна вигідно продати. Блум швидко входить у колію, і знімає дійсно сенсаційні відео. Героя зовсім не лякає цинічність та безпринципність сучасного ТВ. Більш того, його результати вражають навіть досвідченого директора новин Ніну (Рене Руссо), і дають змогу суттєво підняти рейтинг телеканалу. Більшість людей раділа б такому успіху, але тільки не Лу, адже він ще не на вершині.

Невичерпну наснагу героя, котра переходить у маніакальне бажання досягти більшого, розпалює гіпертрофований егоїзм. Лу Блум виступає уособленням всіх тих, чий девіз життя: «Спочатку я, потім всі інші». Головний герой відчайдушно хоче досягти успіху, і без жодних вагань підлаштовується під зовнішні обставини. Телевізійникам потрібні крупні плани жертв? Добре, Лу пролазить у самий центр події, проникає у помешкання жертв, і його не зупиняють норми закону та перестороги поліцейських. Потрібні вдалі кадри? Не проблема, каже Блум, і відкидаючи мораль переміщує особисті речі та навіть тіла загиблих задля кращої експозиції. Проявляється надлишковий егоїзм героя і у стосунках з людьми. Він торгується із замовниками, порушуючи усталені порядки. Точнісінько так само він поводиться і з жінками, виторговуючи їхню взаємність неначе пункт у договорі. Причому герой схоже не бачить різниці між переговорами і шантажем, адже для досягнення мети – всі засоби в нагоді. Така поведінка відлякує людей, котрі вважають його диваком чи навіть психом. Тож справу з ним мають лише ті, у кого немає виходу. В той же час і Лу щиро зізнається, що не любить людей. Герой просто не може пробачити їм ті принципи, котрі заважають піднятися вище. Його переконливість, наполегливість та зневага до норм закону і моралі швидко приводять його до успіху. Але одночасно з цим, Блум втрачає і людяність, апогеєм чого стає ідея самому влаштувати надзвичайну подію, при цьому наразивши на небезпеку інших людей і навіть власного помічника. Варто відмітити, Джилленголу вдалося переконливо зіграти свого персонажа. Вираз обличчя, манера говорити, спокій в напружених ситуаціях і зриви, коли він залишається наодинці, – все це довершує портрет егоїста Блума, виписаний Гілроєм.

Та режисер не дає оцінку своєму персонажу. Він залишає це право глядачам. Ви можете не любити його, адже він готовий переступити через вся і всіх, аби досягти мети. Але так само можете й захоплюватися ним, адже він носій іншого типу мислення. Лу Блум вважає просто перешкодами все, що стоїть між людиною і успіхом, і зневажає тих, хто не здатен їх подолати. То ж на чийому боці будете ви?

Дмитро Сидоренко

Стрингер (Nightcrawler)

Стрингер (Nightcrawler)

Стрингер (Nightcrawler)

Стрингер (Nightcrawler)

Стрингер (Nightcrawler)

Стрингер (Nightcrawler)

2013 год, США

Продюсеры: Дженнифер Фокс, Тони Гилрой, Джейк Джилленхол

Режиссеры: Дэн Гилрой

Автор сценария: Дэн Гилрой

В ролях: 

Джейк Джилленхол
Рене Руссо
Риз Ахмед
Билл Пэкстон
Майкл Пападжон
Марко Родригес
Джеймс Хуанг
Кент Шокнек
Пэт Харви
Шэрон Тэй

Оператор: Роберт Элсвит

Композитор: Джеймс Ньютон Ховард

Длительность: 118 минут/01:58